Wednesday, October 27, 2010

TIGA BELAS

Pagi Isnin yang sangat mengecohkan buat Aflah dan seisi warga Akaun. Kamil cuti sakit kerana terseliuh sewaktu bermain futsal. Athiyah cuti kecemasan kerana datuknya meninggal. Encik Ferhad berada di luar kawasan. Kak Madihah pula memang dari awal-awal telah memohon cuti tahunannya.

Nadia datang memberitahu, bank baru saja menghubunginya mengatakan borang untuk memohon permohonan kredit tidak diisi dengan betul. Kalau hendak diproses pada hari ini juga, borang perlu diserahkan sebelum pukul sebelas setengah. Sudahlah dia pula ada temu janji dengan Setiausaha Syarikat pada pukul satu tengah hari dan dia pula perlu menghantar dokumen yang diambilnya daripada Setiausaha Syarikat ke bank lain di Wangsa Maju sebelum pukul tiga petang. Pening kepala Aflah memikirkan mana nak isi borang lagi, nak mencari Dato' Azman untuk mendapatkan salah satu dari tandatangan yang disahkan. Akhirnya Aflah berjaya menghubungi Dato' Azman. Dia meminta Aflah untuk berjumpa dengannya di KL pada pukul sepuluh setengah pagi. Maknyanya, dia perlu berkejar ke Kuala Lumpur dan kemudiannya ke Petaling Jaya sebelum berpatah balik ke Kuala Lumpur untuk temu janjinya. Terduduk Aflah memikirkannya.

Aflah hanya memberitahu apa yang terjadi kepada Encik Ferhad melalui email. dan pendek sahaja balasan yang diterima daripada bosnya itu.

'Kindly arrange for the resubmission'

'Waduuh, waduh kot kalau tindakan untuk melaksankan arahan itu seringkas ayat itu, tak apalh jugak.' Aflah menrungut di dalam hati.

"Kak, form dah isi. Akak check dulu kak."

Aflah menyemak setiap butiran yang diisi sebelum menurunkan tanda tangannya.

"Liana, kamu free tak? ikut akak ke Kl kejap, nanti kamu turun hantar dokumen akak pusing-pusing. Waktu-waktu macam ni susah nak dapat parking." Aflah mengajak Liana untuk menemaninya.

"Kenapa pulak saya nak kena buat kerja bahagian payable ni kak?"

"Akak mintak tolong sebab tak ada orang, Liana."

"Kak Nadd ada tu."

"Tak apalah Liana, it's okay." Keras bunyi nada suara Aflah. Dia terus meletak gagang telefonnya sebaik menamatkan ayat itu. Dia malas untuk membuang masa menerangkan benda yang tidak ingin difahami oleh sesetangah pekerja di situ.

"Saya dah siapkan kerja yang akak bagi hari tu, sekarang saya tak ada kerja urgent. Nak saya temankan akak ke?" Tiba-tiba Nuwair datang menawarkan diri.

Aflah memandang Nuwair kosong. Lama dan akhirnya mengangguk. Dia tiada pilihan. Kalau Kamil ada senang untuk dibawa berunding. Dicapai segala apa yang perlu dibawanya. Nuwair juga bersiap untuk keluar.

"Kak, dah bawak semua? Cop syarikat yang Dato' Azman pesan Kak?"

Aflah hanya mengangguk dengan pertanyaan Nadia. Nuwair mengekor langkah laju Aflah.

Nuwair hanya berdiam diri dari awal masuk kereta sehinggalah kereta bergerak. Dia tidak berani untuk menukar mood Aflah. Aflah hanya mula bersuara sebaik sampai di hadapan Hotel Nikko.

"Akak masuk jumpa Dato' awak tolong cari parking ke, pusing-pusing ke. Nanti dah siap Akak call." Aflah terus keluar daripada kereta sebaik menyudahkan ayatnya.

Nuwair memandang Aflah berlalu, dia beralih ke tempat pemandu. Dibawanya kereta itu ke tepi, dia bergerak saat diarah bergerak oleh pekerja hotel dan berpusing balik ke tempat Aflah turun tadi. Dia risau sekiranya Aflah tidak dapat mencarinya. Setelah masuk pusingan ke empat, Aflah keluar saat dia betul-betul ingin bergerak berpusing lagi. Dilambainya Aflah yang kelihatan mencari-cari keretanya.

"Tak parking je ke?"

"Penuh." Ringkas jawapan Nuwair

"Dahtu? awak berpusing jelah dari tadi?"

Nuwair mengangguk

"Berapa kali awak pusing?"

"Empat je."

"Tak tunggu je kat tepi sebelah sana, nanti akak call kalau siap."

"Akak ada nombor saya ke?"

Aflah kelihatan memandang ke atas sambil memikirkan sesuatu sebelum menjawab dengan persoalan.

"Tak ada ke?" Dia mula membelek-belek senarai nama di dalam telefon bimbitnya.

"Haah, tak adalah. Bagi cepat, akak save." Aflah mengarah tegas.

Nuwair menyebut nombor telefon bimbitnya sambil memandu menuju ke Petaling Jaya. Selesai Aflah menyimpan nombor telefon bimbit Nuwair, dia sibuk pula menyemak borang yang baru ditandatangan oleh bos besarnya itu.

Mereka sampai di hadapan bank waktu jam menunjukkan pukul sebelas lapan belas minit pagi. Kesesakan yang teruk di Lebuhraya Persekutuan melambatkan pergerakan mereka.

Dan seperti biasa, Aflah sememangnya main aci keluar sahaja sebaik sampai di hadapan bank. Nyaris terlanggar dengan orang yang hendak keluar dari bank. Nuwair hanya mampu menggeleng kepala perlahan melihat tingkah orang atasannya itu.

Sesi kejar mengejar mereka belum selesai, dari Petaling Jaya mereka kembali ke Kuala Lumpur sebelum bergegas ke Wangsa Maju. Selesai segala urusan, jam sudahpun menunjukkan pukul dua empat puluh lima minit petang.

"Kita Zuhur dululah Kak. Kat depan ada masjid." Aflah mengangguk dengan ingatan oleh Nuwair itu.

Selesai Zuhur, Aflah merasa seperti hilang segala beban yang dipikul dari pagi tadi. Dan wajahnya kelihatan sedikit tenang.

"Bak kunci, Akak pulak drive, kesian awak dah kena kejar ke sana ke sini."

"Akak yang berkejar, saya duduk je kak. tak keluar peluh pun saya ni. Tak apalah saya drive sampai balik."

"Betul ke ni? Akak memang dah tak larat ni."

"Tak apa, boleh."

"Tapi apa-apa pun, kita makan dulu. Dah pukul tiga lebih, karang tak saja-saja akak kena saman dengan mak bapak awak haruk orang ke sana ke mari tak bagi rehat." saran Aflah sebaik mengambil tempat duduk di sebelah pemandu.

"Saya budak kecik ke Kak?" Nuwair bertanya smabil tersenyum.

"Manalah tahu." Aflah menjawab santai.

Selesai makan, mereka kembali ke ofis. Saat tiba di pejabat, Aflah merasakan hampir tiga perempat tenaganya sudah digunakan. Dia pulang tepat pukul lima setengah petang pada hari itu.

No comments:

Post a Comment