Wednesday, October 27, 2010

EMPAT BELAS

Sengaja, itu perkataan yang paling sesuai dengan tindakannya mengambil cuti di tengah-tengah minggu. Siap berpakat dengan housematenya lagi.

"So, hari ni, kita layan duk rumah je. Okay? aku nak habiskan semua cerita yang belum habis ditengok." Hafeeza bersuara sebaik bangun daripada tidur.

"Achik, aku nak layan kemas lemari dulu, lepas tu aku fikir nak buat apa. Nih kita nak makan apa nih?"

"Tetiba rasa nak makan bibimbap."

"Kau ni gila apa? Pagi-pagi ni mana ada Restoran Korea bukak lagi? Kau ingat kau ada kat Korea ke ni?"

"Hehehe, apa kata kita buat projek masak makanan Korea, nak tak?"

"Nak masak apa?"

"Apa ye?"

"Tubboki?!!" mereka berkata serentak.

"Mana nak cari bahan?"

"Malasnya nak pergi sampai Ampang. Macam mana ni?"

"Aku pun malas, kimbap je la."

"Hmmm" Aflah mula berfikir.

"JUsco sure ada bahan dia, jom kita keluar kejap cari."

"Arrrghhh, bukan kita tak nak keluar ke?"

"Dah tu, macam mana bahan-bahan tu nak datang kat kita?"

"Cancel lah, cari menu lain."Hafeeza mula bergerak menuju ke arah sofa.

"Cettt, apa nak makan?"

"Apa ada dalam peti ais?"Hafeeza bertanya sambil berbaring di atas sofa di ruang tamu.

"Hmmm, ada ayam, ada udang sikit ada pau, ada daun sup, ada kubis." Aflah menjawab setelah menilik setiap benda yang ada di dalam peti ais.

Hafeeza diam berfikir.

"Masak apa ni?" Aflah bersila pula di hadapan peti ais yang terbuka sambil berfikir apa yang boleh dimasaknya.

"Pajeon?" Aflah mengusul sambil berpusing bagi mendapatkan pendapat Hafeeza.

"Hmmmm, bolehlah. pajeon. Kau buat. Aku nak pergi mandi." Hafeeza

"Iyelah." Aflah menjawab lemah tapi mula mengeluarkan bahan-bahan untuk membuat pajeon. Pajeon atau Korean pancake atau lempeng dalam bahasa melayu, diadun menggunakan tepung, telur, air dan bahan-bahan tambahan lain seperti udang, bawang dan daun bawang.

Selesai membancuh bahan-bahan untuk pajeon, Aflah mula memanaskan kuali leper untuk menggoreng pula. Kebiasaannya, Pajeon digoreng dengan saiz yang agak besar, namun Aflah lebih suka menggorengnya dalam saiz pancake, kecik-kecik dan comel-comel. Hafeeza sudah siap mandi ketika Aflah mengangkat pajeon terakhir dari dalam kuali.

Hafeeza datang mencubit salah satu pajeon yang telah siap.

"Kau ni tak nak mandi ke apa?"

"Nakkk, kejap lagi la." Aflah menjawab malas.

"Tak senonoh, patutlah tak ada siapa nak."

"Yang kau senonoh sangat tu, dah ada orang nak ke?"

"Ada, aku je yang tak nak."

"Haah, betullah jugak. Guard Bangla kat bawah tu."

"Suka-suka hati kau je erk." Hafeeza membalas dengan nada geram, ditangannya dibimbit bakul berisi cadar dan selimut untuk dibasuh.

Siap mengemas dapur yang telah digunakan untuk menyediakan dan menggoreng pajeon, Aflah beralih ke sofa di ruang tamu dengan membawa sepiring pajeon bersamanya.

"Tadi kata nak kemas almari." Hafeeza menegur Aflah sambil menolak kaki kawannya yang sedang santai berbaring di atas sofa sambil mengunyah pajeon.

"Makan duduk la kot ye pun makcik."

"Hehehhe, kau ni memang ratu membebel betul la."

"Cerita apa tu?" Hafeeza tidak mengambil kisah apa yang dirungut Aflah.

"Bad Guy."

"Best ke? tengah airing kat Korea ke?"

"Dah habis dah. So far okaylah, macam menarik, hero macam hensem je."

"Episod berapa dah ni?"

"Baru Episod 7."

"Lalu kejap, bagi aku tengok sinopsis dan komen viewers kejap."Hafeeza menolak Aflah ketepi dan mengambil alih laptop yang sedang memasang cerita Korea itu. Aflah sengaja menyambung laptopnya ke televisyen supaya dapat menonton dengan lebih puas di skrin yang lebih besar.

"Aish, spoiler la kau ni. Nak tengok-tengok je la, karang ada yang kau main terjun ke episod akhir terus." Aflah memberi laluan kepada Hafeeza untuk membaca sinopsis cerita yang sedang ditayangkan.

"Itu kau, bukan aku." Hafeeza memulangkan paku buah keras sambil matanya menatap skrin laptop. Khusyuk dia seketika membaca sinopsis dan komen-komen yang ditinggalkan oleh penonton-penonton yang sudah menonton cerita itu.

"Aishhh, hero mati last-last. Tak nak la tengok."

"Ha? mati ke? Apa la diorang ni buat cerita hero mati, hilang mood aku nak tengok." Aflah menyambung dengan nada kecewa, matanya turut memandang sambil lalu ke arah page yang sedang dibaca Hafeeza.

"Hero dia kena report masuk army service, tu kan yang diorang kena habiskan cepat cerita tu." Hafeeza menambah.

"Cehhhh, malas la aku. kau cari cerita lain. Aku nak pergi mandi. Kau dah banyak download kan? Aku main tengok streaming je, buat penuh external hard disk aku je kalau download pun."

"Adalah tiga empat cerita, kau nak tengok yang mana dulu?'

"Mana-mana pun tak apa, yang penting tak nak yang sedih-sedih."

"Okay-okay, aku tengok jap. Pergilah mandi cepat."

Aflah sudah berlalu ke dalam bilik sewaktu Hafeeza menjawab saranan Aflah.

Setengah jam kemudian, setelah penat bertekak cerita apa yang hendak ditonton, akhirnya mereka menonton program realiti yang telah diulang berkali-kali. Walaupun telah berulang kali ditonton, reaksi mereka masih sama setiap kali sesuatu yang melucukan terjadi.

"Geramnya aku tengok budak ni, comelnya. Kenapa la ada lelaki comel?" Hafeeza bersuara sambil matanya tak lepas dari memandang rancangan yang mereka tonton.

"Lelaki comel, kau ni. Bukan main handsome lagi mamat tu kau kata comel. Handsome and tough, waaaa jealous aku tengok minah tu." Aflah memberi respon dalam nada yang tak beremosi, tidak sesuai dengan ayat yang dituturkannya.

"Comelnya, kalau dapat buat teddy bear, bagus ni, comellll." Hafeeza menyambung lagi ayatnya tanpa menghiraukan respon daripada Aflah.

"Teddy bear? agak-agakla, Orang tu manusia. Haram ooo."

"Yang kau duk mengadap je dia tu, tak apa?"

"Aku tengok je, seronok tengok the way they treated each other, tak adalah sampai nak buat teddy bear. Hehehhehe."

"Cehh, tapi comelnyaaaa." Hafeeza masih belum sudah-sudah jugak kekagumannya terhadap rupa artis yang sedang ditonton itu.

"Tiba-tiba, aku teringat seseorang." Hafeeza bersuara dan menyambung lagi.

"Budak Comel tu."

Aflah hanya memandang dengan muka musykil.

"Budak baru kat ofis kau tu."

"Ha?????" Aflah kembali menatap wajah artis yang ditonton dan mula berfikir.

"Kat mana sama pun aku tak tau, semua lain. Kecuali tinggi dan cerah la kot. Yang lain mana samanya, kejap-kejap aku pun tak ingat mana rupa dia macam mana. kau baru sekali tengok dah hafal semua ke kat muka budak tu?"

"Tang comel la yang sama, tak kira la kalau yang lain tak sama pun, tetap comel."Hafeeza menjawab sambil tersengih.

"Aku rasa aku tau kenapa dua-dua tu kau rasa comel, sebab dua-dua masih muda okay. Tak banyak masalah lagi nak fikir, bukan macam kita ni. Hidup pun dah dekat tiga puluh tahun, banyak benda nak kena fikir." Aflah menjawab panjang lebar sambil matanya kembali menatap skrin tv, sesekali terdengar mereka tergelak kerana aksi-aksi lucu yang ditayangkan di dalam rancangan We Got Married itu.

"Yang couple baru pun best jugak, hari tu aku ada tertengok yang YongHwa dengan SeoHyun, macam menarik je."

"Tertengok?!!!" Hafeeza bertanya dengan muka tidak puas hati.

"Hehehhe, duk browsing hari tu ternampak pasal kisah diorang, so aku tengoklah satu episod, ada tiga couple baru sekarang."

"Haaaa, tiga? sape? Aku ingat dah tak ada dah rancangan ni."

"Tu la, aku ingat pun dah habis, yelah dah dekat dua tahun since rancangan ni mula."

"Betul-betul, lama sudah rupanya rancangan ni dan kita masih lagi duduk mengegek menonton berulang kali, Diorang semua ni pun dah jadi makin-makin kaya sebab popular, kita gak duk takuk lama."

"Takuk lama? Betul-betul, dua tahun lepas dan sekarang, kau masih sama sibuknya dan kita masih sama-sama single. Aishhhh kau buat aku jadi sedih di saat aku nak merehatkan minda ni kenapa?" Aflah tiba-tiba bertukar emosi.

"Sibuk nak beremosi pulak dia. Tapi betullah, bila lah kita nak beralih takuk ni?"

"Hahaha, takuk mana lak kita nak naik lepas ni ye?"

"Soalan paling popular sejak lima tahun lepas."

"Bila lagi kau nak kahwin?" Mereka bersuara serentak dan disusuli oleh gelak tawa mereka sendiri.

"Dah nak masuk umur 30 ni aku naik cuakla, ada lagi ke orang nak, masa umur dua puluhan pun tak ada orang nak ni kan pulak tiga puluhan."

"Aishhh, jodoh kat tangan Dia kan, tak ada yang mustahil. Ada tu, belum timbul lagi."

"Nasib baik kau kata belum timbul lagi, kot kalau kau kata belum lahir lagi."

Mereka kembali ketawa dengan bicara mereka.

"Dapat macam Hwangbo ni pun best jugak, dapat yang muda." Kata Hafeeza sambil melihat gelagat pasangan yang paling popular sewaktu rancangan itu berada di kemuncaknya pada tahun 2008 itu.

"Beranganlah cik, tapi kalau dapat memang betul-betul bestlah, Kim Hyun Joong tu dah kaya gila sekarang, hari tu aku ternampak gambar kereta dia, wahhhhh Porsche apa entah, nak google balik dah malas. Semua sebab rancangan ni, kita yang menonton ni ada makin kaya tak duk ulang sampai tiga empat kali?"

"Kayaaaaaa, kaya hutang." hafeeza menjawab dengan sarkastiknya.

"Itu tak payah cakaplah, buat semak minda fikir."

"Hahahha, wahh dan zuhur dah?" Hafeeza terhenti gelak sebaik terdengar laungan azan dari surau yang berdekatan.

Aflah memandang jam dinding lalu pantas memilih butang pause di skrin komputernya. Masing-masing diam sehingga azan selesai.

"Dah-dah, jom solat dulu. Pastu kita fikir nak buat apa seterusnya." Aflah bersuara smabil menarik tangan Hafeeza.

"Fikir apa? sambung lagilah." Hafeeza buat-buat tidak bergerak ditarik Aflah, tidak bersetuju dengan rancangan Aflah yang tidak mahu menyambung menonton rancangan tersebut selepas solat nanti.

"Dahla, penat dah aku, bukan penat tengok tapi penat sambil tengok sambil fikir nasib diri." Aflah melepaskan tangan Hafeeza dan menuju ke bilik air.

"Hahhaha, siapa suruh fikir? orang suruh tengok je."

"Mengata orang, yang dia sama tumpang beremosi tu."Aflah menjawab dari dalam bilik air.

"Hehehh, aku emosi je lebih tak lah sampai berfikir bagai nak rak."

Akhirnya Hafeeza bangun juga setelah tiada reaksi daripada Aflah, mungkin Aflah sedang mengambil wudhuk.

Usai Zuhur secara berjemaah, Masing-masing sibuk duduk menatap laptop masing-masing, akhirnya yang tinggal hanya Aflah yang sedang khusyuk melihat cerita yang telah dimuatturun oleh kawannya sementara Hafeeza sudah lena diulit mimpi di siang hari.

No comments:

Post a Comment