Sunday, October 24, 2010

DUA

"I've sent the first draft to you already. Haven't you received it? Yesterday at 8.45pm. Okay. Allright then."

Aflah hanya mampu mengeluh sebaik meletakkan gagang telefon. kadang-kadang timbul rasa bengang dengan ketua unitnya, Encik Ferhad, dah la dia balik awal saat orang tak balik duk siapkan kerja, alih-alih datang pagi boleh main aci redah je, tuduh orang tak siapkan kerja. Kalau dah diri sendiri tak check email janganlah nak laju je main tembak orang.

"Qaisara!, make sure you print the Fixed Assets Listings updates and request the copies of all the supporting documents for those assets from Payables Unit. File it properly. do not forget all the bank reconciliations too."

"Ok, kak. Supporting documents semua dah ada kak, saya filing je terus dengan listings kan kak?"

"Agak-agak ada lagi tak yang awak kena buat?"

"Aaaaa, ada lagi ke kak?"

"Tiap bulan mesti tanya soalan yang sama ke?"

"Itu je kak."

"Check balik fail yang bulan-bulan lepas, tengok balik apa lagi agak-agak yang awak kena masukkan."

"Okay kak." Iryz Qaisara menjawab lemah. Iryz Qaisara, Eksekutif Akaun yang baru menyertai syarikat sejak lima bulan lalu.

"Qaisara, akak pergi tempat Kamil sekejap."

"Okay kak."

..............................................................

"Nadd, anak kau dah sihat ke?" Tanya Kamil sebaik Nadia mengambil tempat duduknya.

"Alhamdulillah, pagi tadi okay dah sikit. semalam je dia buat perangai tak nak tidur." Jawab Nadia sambil tangannya lincah menekan butang power pada komputernya.

"Apasal kau tak EL je?"

"Hahhaha, itu soalan ikhlas ke buat-buat tanya tu?"

"Ikhlas la, dah anak sakit. Kau ingat aku zalim sangat ke?"

"Ek eleh, pastu nanti bising-bising kata awal-awal bulan ni la sibuk nak ambik cuti."

"Ish, aku bising kalau Aflah mengamuk kat aku je. Hehehe, aku pas-pasla sikit kat kau."

"Cettt. menyampah aku." Nadia mencebik bibir tanpa mengalihkan pandangan daripada skrin komputer.

"Ha, mengutuk aku." Aflah menyampuk sebaik menghampiri meja Kamil dan Nadia. Mereka berpusing serentak.

"Kau ni pasang cctv ke pasang sesungut ke pasang satelit ni? Tau aje kalau aku duk mengumpat." Kamil menjawab tanpa ada perasaan takut langsung, mengenali Aflah yang tidak ambil kisah tentang apa saja yang orang bualkan tentang dirinya.

"Standardla aku, instinct kuat apa."

"Mil, aging payables, mana? Kau ni nak aku turut satu-satu."

"Tengah duk mengadap la ni cik kak ooi. Kau ni pun sabar-sabar la, semalam aku duk pulun
tengok transactions."

"memang suka kejar kau."

"Haah, kau tahap kedengkian kat aku memang tinggi kan?"

"Sukaaaaa apa. Nad, anak kau dah ok?"

"Alhamdulillah, okay dah sikit."

"Hmmm, tak cuti je hari ni?"

"Tengok? Aflah pun bagilah kalau kau cuti anak sakit." Aflah hanya menjungkitkan mata bertanya, tidak tahu situasi sebenar sebelum dia sampai di situ.

"Tak, tadi aku dah tanya dia kenapa tak EL je, dia kata karang aku mengamuk. Aku akap la aku mengamuk time kau mengamuk je."

"Aku mengamuk kalau kau tak check habis-habis kerja diorang. Sampai kat aku haru biru, sampai aku pun confuse mana yang betul mana yang tak."

"Hahaha, Entahlah kau ni Nadd, yang kena mengamuk aku, bukan kau." Kamil masih tak berpuas hati dengan kata-kata Aflah.

"Okaylah pakcik, sejam je ye. Pukul 10, tak ada email. Siapla aku bagi email berantai."

"Kejiiii punya kawan."

"Nasib la kan. Nad, kalau nak balik bagitau ye." Aflah berpesan sebelum berlalu dan menuju pulak ke tempat Fatah.

"Kan ke aku dah kata, ambik je lah cuti hari ni." Kamil masih belum selesai dengan topik perbualan asalnya tadi.

"Tengoklah dulu, aku nak habiskan prepare documents untuk contra nih. Dah siap nanti aku isi borang."

"Okay-okay. Haaa contra, jangan tak siap karang kena lagi aku dengan mak nenek tu."

"Tengok!!!!! baru je aku kata, pastu ada hati tanya aku kenapa datang kerja hari ni"

"Hheheheh, standardla."

..............................................

Aflah kembali menatap laporan bulanannya yang masih tergendala. Walaupun Management Accounts sudah keluar, laporan masih belum dapat disiapkan. Sehingga Draft Management Account diluluskan oleh pihak atasan dan laporan bahagian Payables dan Receivables diterima, Monthly Department report belum boleh dikeluarkan. Sedang dia menatap laporannya di skrin komputer, telefon di atas mejanya berbunyi.

"Hello, Accounts, Morning."

"Hello, Aflah, Ferhad sini, see me for a while."

"Okay." Jawab Aflah tegas.

Aflah berlalu menuju ke bilik En Ferhad. Dia mengetuk pintu sebelum masuk ke bilik ketu Unitnya itu.

"I've received the email and I am still looking into it, I'll email to the boss if I find everything is allright and I will let you know then."

"Okay. is that all?"

"Satu lagi, there's new executive coming in tomorrow."

"New Exec? I didn't remember request for a new one."

"It's for back up, I think Qaisara is not up to the pace i'm hoping for."

"So I'll put him under General Ledger Unit, so you will supervise him directly under you together with Qaisara. I think this person is going to be fine. He's from one of the best Uni, and his academic and co curricular achievement are quite impressive. So I think he's going to catch up really fast."

"Hmm, make me wonder, why on earth he's coming here if he's that great."

"There's family issue, katanya. So kita tengoklah macam mana."

"Okay, fresh grad?"

"Nope, one year experience."

"Aaaa, from which co?"

"Audit Firm, Big 4."

"Hmm, make me nervous then"

"Tengoklah macam mana."

"Okay, we will see then."

"Okay, that's all."

"Okay."

Aflah kembali ke tempat duduknya dan mengadap kerjanya sambil masih berfikir-fikir kenapa ada orang bijak pandai yang tiba-tiba nak masuk syarikat yang tak berapa besar ni.

No comments:

Post a Comment