Sunday, October 24, 2010

SATU

"Kak Aflah, Encik Ferhad nak salinan department report bulan lepas."

"Soft copy ke hard copy? Kalau hard copy cari kat rak no 2 dari sebelah kanan middle shelf, ada fail Monthly Report."

"Haah, hard copy."

"
Fatihah, jangan lupa buat salinan dan letak balik yang asal kat tempat dia." Aflah mengingatkan sebaik melihat Fatihah mengambil laporan yang diperlukan dari failnya. Matanya kembali menatap ke skrin monitor.

Awal bulan masa yang paling kritikal untuk Jabatan Akaun. Semua orang kejar laporan bulanan. Dan kerja Aflah pula mengejar anak - anak buahnya untuk memastikan semua data, dokumen sudah diperolehi, dimasukkan dan dikemaskini di dalam sistem.

Jabatan Akaun yang mempunyai tenaga kerja seramai 10 orang termasuk Aflah sendiri. Namun, dengan bebanan tugas yang semakin bertambah, setiap orang merasakan tidak cukup kakitangan setiap kali akhir bulan. Belum lagi dikira waktu setiap suku tahunan dan akhir tahun.

Teringatkan masih menunggu kemaskini daripada bahagian-bahagian lain, pantas tangannya mengangkat telefon.

"Mil, apa cerita ni? Payable tak habis update lagi ni."

"Rileks kawan, aku tengah kejar ni. Hehehe, by twelve aku ensure all the datas are in."

"
Aku tengah rileks la ni, nak buat kerja pun tak boleh, selagi korang semua tak update data."

"Heheheh, Fatah dah habis ke?"

"Sama la korang ni, nak aku kejar manjang. Cepat sikit. By twelve eeee, kalau kul 11.59 email x masuk, tunggulah aku duk tercongok depan kau."

"Hahahha, marilah duk tercongok sekarang. hehehe."

"Tunggu aku bawak pembaris kayu yang panjang tu ye."

"Wah gila zalim kau ni. Wokey-wokey bos. Coming up right away."

Sebaik menamatkan panggilan dengan Syed Ahmad Kamil, Eksekutif Kanan Akaun Bahagian Payable, Aflah menekan nombor sambungan Fatah, Eksekutif Kanan Akaun bahagian Receivable.

"Assalamualaikum." salam diberikan Fatah sebaik mengangkat gagang.

"Waalaikumsalam. Fatah, dah habis belum?"

"Belum la kak. Sikit lagi ni. Lagi sejam saya update akak ye."

"Okay-okay, cepat sikit ye."

Berbanding Kamil yang berusia 27 tahun, Fatah yang berusia 28 tahun lebih senang membahasakan dirinya Kakak. Mungkin kerana Fatah baru lagi di situ, setahun lebih bersama syarikat tersebut berbanding Kamil, yang boleh dikatakan masuk sama waktu dengan Aflah, lebih kurang empat tahun yang lalu. Dan mungkin kerana panggilan dan mungkin juga kerana status bujang yang sama dengan Aflah, Kamil lebih bersikap terbuka dan rapat dengan Aflah berbanding Fatah.

Matanya kembali menatap skrin komputer sambil tangannya laju menekan papan kekunci. Aflah sedang membetulkan rangka laporan untuk bulan ini. Dia hanya perlu menyiapkan rangka laporan terlebih dahulu, apabila semua data sudah dimasukkan ke dalm sistem kelak, dia hanya tinggal mengambil data tersebut untuk dimasukkan ke dalm laporan Jabatan Bulanan.

Aflah sudah hampir empat tahun bekerja di All Supplies Sdn Bhd, sebuah syarikat yang memasarkan segala jenis bahan - bahan masakan. Daripada asalnya sebuah syarikat kecik, syarikat itu kini mempunyai hampir 150 orang pekerja. Daripada urusan bernilai ratusan ribu, kini nilai jualan mencecah hampir sepuluh juta setiap bulan. Dan kini, syarikat itu sudah bertukar hakmilik. Dimiliki sepenuhnya oleh sebuah syarikat yang didagangkan di bursa saham menyebabkan akaun bulanan mereka perlu ditutup tepat pada masanya.

Sedang sibuk Aflah meneliti rangka laporannya, Fatihah datang memulangkan laporan yang dipinjamnya tadi.

"Kak Aflah, Tihah dah letak ye kak."

"Ok, Fatihah. thanks." Jawab Aflah tanpa matanya beralih dari skrin komputer.

"Kak, Encik Ferhad pesan, kalau akak free sekarang, dia suruh jumpa dia kejap."

"Fatihah nampak akak free tak ni?" Aflah menjawab tanpa sedikit pun mengalihkan panadangannya.

"Hehehe, Tihah sampaikan je kak. Nanti Tihah bagitau Encik Ferhad."

Aflah hanya mengangguk.


.....................................

"Nadd, kau semak balik transaction transportation tu, aku rase amaun dia tak tie dengan payment. Recheck please." Kamil menegur Nurnadia, yang bertanggungjawab mengemaskini akaun pemiutang.

"Okay-okay. Yang lain dah ok ke Mil?"

"Kejap aku tengah tengok-tengok lagi. Banyak lagi ke tak masuk ni?"

"Almost done dah, Athiyah, ade lagi Purchase tak key in ke?" Jawab Nadia sebelum bertanya kepada Athiyah, kerani akaun di situ.

"Ada sikit lagi kak."

"Cepat sikit Athiyah, karang Kak Aflah datang sini, ha baru pucat kamu."

"Baik kak, tengah key in ni. Sistem ni slow sangat kak."

"Kalau Kak Aflah datang, abang pun tak boleh tolong ye Athiyah." Kamil menyampuk perbualan Nadia dan Athiyah.

"Ek eleh, sejak bilanya yang kau nak jadi the protector tu?"

"Dengki tak sudah, sama je kau dengan Aflah kan?"

"Sama tapi tak serupa, kalau kena haruk dengan aku-aku pun kena gak. hahaha."

"Hahhaha, betul-betul. jangan duk gelak sangat karang dia dengar, pantas aje dia smapai duk tercongok depan meja aku ni karang. Shhh, buat kerja." Kamil menyambung kerja sambil menahan gelak.

Payables atau Bahagian Pemiutang ialah bahagian yang menguruskan setiap transaksi yang melibatkan pembelian barangan secara kredit dan pembayaran kepada pemiutang terbabit. Mempunyai tiga orang tenaga kerja yang diketuai oleh Syed Ahmad Kamil, dia dibantu oleh Eksekutif Akaun Nurnadia dan juga seorang kerani Nur Athiyah. Nadia menyertai syarikat itu dua tahun lepas sedangkan Athiyah baru bersama syarikat itu tidak sampai lapan bulan. Masih banyak yang sedang dipelajarinya.

Walaupun berlainan bahagian, keseluruhan Jabatan Akaun diletakkan di tingkat yang sama. Kedudukan meja Aflah yang jauh ke dalam dan berada di tengah - tengah jabatan membolehkan Aflah memerhatikan keseluruhan Jabatan Akaun dari tempat duduknya, berbeza dengan kedudukan bilik Encik Ferhad yang terletak betul-betul sebelah pintu sebaik memasuki Jabatan Akaun.













No comments:

Post a Comment