Wednesday, October 27, 2010

SEMBILAN

"Semua tau nak cepat je, ingat kita ni lipan ke?" Qaisara meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada Liana.

"Entah, tak habis lagi satu kerja dah ditambah lagi lepas tu suka tanya banyak-banyak kali. Rimas betul." Liana pula menambah.

"Haah, macam dia jelah yang bagus kat sini. macamlah dia seorang je yang kerja kat sini." Qaisara menyambung lagi.

Nuwair hanya mendengar sambil lalu perbualan meereka berdua sambil tangannya masih sibuk menaip senarai barang dan harga stok yang sudah tamat tempoh untuk dilupuskan. Asalnya Liana datang untuk menghantar sesuatu kepada Qaisara dan akhirnya sesi itu telah bertukar menjadi sesi luahan perasaan.

"Nuwair, awak baru kat sini kan? hati-hati sikit ye." Liana mengingatkan Nuwair yang berada di depan tempat duduk Qaisara yang dari tadi kelihatan tidak langsung menunjukkan minat dengan apa yang dibualkan mereka.

"Ha?" Nuwair tercengang kerana tiba-tiba namanya dikaitkan sekali.

"Taklah, awak jangan bagi muka sangat. Tak apa, nanti lama-lama awak tahulah." Liana menyambung.

Nuwair hanya senyum segaris dengan pernyataan Liana.

"Akak balik tempat dululah ye Qaisara, nanti Abang Fatah cari. Customers recon tak habis-habis lagi ni."

"Haaa, okay-okay kak. Kalau ada story, nanti kongsi-kongsi ye kak."

"Boleh. Bye Qaisara. Bye Nuwair." Liana berlalu sambil melambai mesra Qaisara tetapi menukar nada seolah-olah tidak berpuas hati dengan Nuwair. Mungkin kerana penerimaan Nuwair yang hambar dengan kata-katanya sebentar tadi.

"Awak ni tak ada kaitan dengan Kak Aflah kan?"

"Ha?" sekali lagi Nuwair tercengang dengan soalan yang tiba-tiba itu.

"Awak bukan saudara mara Kak Aflah kan?"

"Kenapa?"

"Tak ada apa-apa. Saya bukan tak suka Kak Aflah, tapi kadang tak selesa dengan kerenah dia."

"Hmmmm." Nuwair tidak menunjukkan minat untuk menyambung perbualan. melihatkan reaksi Nuwair Qaisara akhirnya berdiam diri.

"Kak Aflah training berapa hari?" Nuwair mula bersuara setelah melihat Qaisara membisu dengan reaksinya.

"Entah, dua kot." Kali ini giliran Qaisara pula menjawab dengan nada tidak berminat. Nuwair akhirnya tidak bertanya apa-apa lagi setelah melihat Qaisara sedemikian.

................................................................

"Kau ni, pergi training concentrate kat training jelah, sibuk nak call aku buat apa? Sibuk nak spot check orang je kerjanya." Kamil merungut saat menjawab panggilan daripada Aflah.

"Kalau tak nak dispot check, sila la reply email ye pakcik."

"Nak reply la jugak, nanti-nanti sikit. Tengah buat lagi ni."

"Encik Ferhad tak kejar kau yang depan mata dia, dia duk kejar aku yang sedang mengantuk tahap tak ingat ni ha."

"Dia pun pasang antena apa, tau kau tak concentrate attend training."

"Aku rasa dia letak chip kat mana-mana bahagian kat badan aku agaknya. Time aku mamai je dia sms aku, time aku mula rasa nak sembah meja je dia sms aku. Adeh, tension la aku."

"Hahah, takpun dia hantar spy. Cubalah kau pandang kiri kanan kot ada rupa saudara mara dia ke." Terpengaruh dengan kata-kata Kamil, secara automatik Aflah memandang kiri kanan.

"Lepas lunch email tau. Kau cc kan siap-siap untuk dia. Ni kau makan kat mana ni?"

"Mak Cik Gemuk."

"Wah wah wah, mentang aku tak ada, jauh aja kau berjalan ye."

"Sajalah, time ni la nak mengular pun. Saja bawak Nuwair ni ubah selera."

Nuwair yang dari tadi hanya mendengar perbualan Kamil itu akhirnya memandang ke arah muka Kamil saat namanya disebut-sebut di dalam perbualan telefon itu.

"Ha, ye sangatlah tu. Okaylah, jangan lupa aaaa lepas lunch."

"Tak apa, aku tunggu kau call aku lagi sekali. Karang kau mengantuk pulak kalau tak call aku."

"Woiii" Kamil hanya tergelak saat mendengar suara Aflah yang menahan marah dari hujung sana talian sebelum dia menekan butang menamatkan panggilan daripada Aflah.

"Kakak kau ni pasang antena kau tau? Dia sure tahu kalau aku mengular." Kamil buat-buat merungut sambil tersenyum.

Nuwair hanya tersenyum meleret mendengar ayat Kamil.

"Kau makan tu je ke?" Kamil bertanya sambil matanya melirik ke arah pinggan Nuwair yang hanya berisi nasi putih, ikan sambal dan sayur goreng.

" Dah okay ni bang." Nuwair seperti biasa menjawab ringkas.

"Kau memang tak banyak cakap ye? Aku rasa dah sebulan kau kat sini, tapi jarang-jarang aku dnegar kau bercakap. Jawab pun pendek-pendek je."

"Ha? ye ke bang? Memang macam tu kot bang." Nuwair menjawab hormat. Risau kalau-kalau Kamil ingat dia sengaja untuk tidak bercakap dengannya.

"Hahahha, tak payah cuak-cuak. aku tak kisah pun. Makanlah cepat, nanti masuk lambat Kakak kau yang jasadnya tiada di pejabat tetapi semangatnya sentiasa menghantui tu datang kejar sampai sini karang."

Nuwair tergelak mendengar lelucon Kamil.

No comments:

Post a Comment