Tuesday, October 26, 2010

ENAM

"Achik, kau tak rasa nak keluar ke ni?" Hafeeza hanya memandang sepi dengan pertanyaan Aflah.

"Achik!!! kau tak nak keluar ke?" Aflah mula naik bengang dengan rakan serumahnya yang merangkap partner in crimenya sejak dari zaman belajar.

"Nak pergi mana? Malaslah, sayang nak tinggal katil." lambat-lambat rakannya itu menjawab sambil masih duduk berbaring senang di atas katil bujangnya, laptopnya masih memutarkan koleksi lagu-lagu Korea kegemarannya.

"Mana-manalah. Lapar ni, kita keluar makan, pusiang-pusing kejap, lepas tu baliklah. Hari minggu pun nak memerap ke?"

"Ek, eleh. Siapa yang sebelum ni suka memerap? Aku ke kau?" Hafeeza mula bersemangat menjawab.

"So, disebabkan bukan senang aku nak ada mood keluar, jomlah kita keluar."

"Hahahha, kau nak pergi mana sebenarnya?"Hafeeza mula bangkit dan duduk bersila di atas katilnya.

"Mana-manalah. Asalkan aku tak nampak laptop tu."

"Hahhah, kau sorok jelah. Apa masalahnya. Kau duk mengadap kerja ke mengadap apa dari malam tadi?"

"Kerjalah, kalau aku duk mengadap boyfriend tercinta aku tak adalah aku sibuk nak keluar."

"Itulah, bawak-bawaklah belajar tinggal kerja kat ofis ye."

"hmmmmmm" Aflah mula buat-buat merengek untuk menarik perhatian Hafeeza.

"Mintak maaf, tak jalan dengan aku." Hafeeza membalas sambil menukar kedudukan kepada meniarap pula, ditariknya laptopnya dan mula mencari-cari sesuatu dari folder yang disimpannya di desktop laptopnya itu.

"Kau nak tengok apa lagi tu?"

"Aku tak sempat lagi tengok Prosecutor Princess last episode. Kau dah ulang dua tiga kali kan?"

"Mana ada? Baru Dua kali."

"Ulanglah jugak tu."

"Apa-apalah, kau memang puasa ke apa hari ni?" Aflah mula bercekak pinggang mengadap rakannya yang langsung tidak memandang reaksinya itu.

"Aku dah makan cereal tadi, cukuplah tu. Lunchlah pulak."

Aflah hanya mampu menepuk dahi dan membuat muka bengang dan buat-buat menrengus dan keluar dari bilik Hafeeza.

Dia mula mencari-cari apa yang boleh dimakannya dari peti ais.

"Bukan main banyak makanan dalam peti ais tu, yang kau sibuk nak keluar kenapa?" Terdengar Hafeeza menjerit dari dalam biliknya.

"Saja, sukaaaaaa." Aflah menjawab dalam nada geram.

"Mengada-ngada."Hafeeza maish belum berpuas hati.

Aflah hanya mencebik bibirnya sambil memandang kosong peti ais yang penuh berisi makanan. Ada epal, tembikai, pau segera, coklat, susu segar, corn flakes yang sudah dibuka, telur dan mentega kacang. Roti pun ada tersadai atas meja makan. Tapi disebabkan hatinya memberontak ingin keluar membuatkan dia tidak berminat untuk makan apa yang ada di depan mata. Akhirnya dia hanya menutup peti ais dan menuju pula ke kabinet dapur. Lantas dicapainya sebungkus maggi kari. Dicapainya periuk kecil, diisi air hampir separuh dan akhirnya dijerang di atas dapur. Sementara menunggu air mendidih, dibukanya kembali peti ais, cuba melihat apa yang boleh dikunyahnya sementara menunggu air mendidih.

Dicapainya sebijik epal hijau, dibasuh lalu dimakannya. Dia menarik salah satu kerusi di meja makan dan duduk sambil membelek-belek surat khabar yang entah bila tarikhnya.

..............................................

Orang agak ramai di Alamanda, Aflah dan Hafeeza hanya menyusuri barisan kedai yang terdapat di tingkat bawah dan atas kompleks membeli belah itu sambil sesekali singgah membelek-belek apa yang menarik. Namun tiada apa yang dibeli mereka. Sudah hampir dua jam mereka di situ, hanya sekadar makan dan berjalan-jalan.

Hafeeza akhirnya terpaksa akur dengan ajakan Aflah untuk keluar setelah penat mendengar rakannya itu merungut. Mereka keluar sejak dari pukul sebelas lagi.

"Nak pergi mana lagi ni? Dah habis satu kompleks kita pusing. Tak kan nak tawaf lagi kot?" Hafeeza mula menyuarakan kebosanan yang melanda setelah habis berpusing tanpa membeli apa-apa.

"Entahla, mana lagi ye nak pergi? jom duduk kat Starbucks jom."

"Ya Allah, kau ni buang tebiat apa la hari ni."

Aflah hanya membalas dengan senyum segaris yang langsung tidak ikhlas. Keletihan yang disebabkan kesibukan yang melampau sejak hampir sebulan lebih betul-betul memberi kesan kepada tahap kewarasannya. Hafeeza tetap menurut langkah Aflah walaupun masih bising merungut.

"Aku duduk, kau beli."

"Melampau tahap tak ingat, dahlah aku yang temankan kau, aku jugak yang beli. Mengada-ngada."

Tanpa membalas rungutan yang tidak putus daripada Hafeeza, Aflah mengambil tempat duduk di bahagian sudut sebelah kanan pintu masuk. Matanya memandang kosong ke arah luar cermin.

"Nah, air tuan puteri. Siap ais lebih secawan, nasib baik aku tak mintak sebalang."

"Heheheh, thank you." Di saat itulah dia terlihat seseorang yang dikenalinya.

"Eh, Assalamualaikum kak." Nuwair menegur dengan teragak-agak.

"Waalaikumsalam. Aaaa, jalan-jalan ke?" Aflah bersuara dengan nada yang biasa digunakan di pejabat.

"Tak jugak, teman mak beli barang."

"Oh, duduk sini ke?"

"Bangi kak."

Aflah hanya mengangguk mendengar jawapan Nuwair.

"Okaylah kak, saya pergi dulu."

"Okay. Bye." Aflah senyum ikhlas.

"Siapa pulak budak comel tu?"

"Comel? Kau ingat anak kucing ke apa?" Aflah kembali melihat ke luar cermin sambil menghirup airnya.

"Dah tu, kau nak panggil apa? memang comel pun. Kalau pakai tudung silap-silap ingat perempuan."

"Hahhaha, gila la kau. Kesian budak tu."

"Siapa?"

"Siapa, siapa?"

"Aku tanya siapa budak tu?"

"Haaaaa, budak baru kat ofis."

"Oooo, fresh grad ke?"

"Taklah, dah kerja setahun."

"Oooo, kau takde cerita pun."

"Tak sampai dua minggu lagi. Soalan, bila masa aku nak cerita? Dah habsi cerita lain ke sampai budak baru masuk pun aku nak cerita, plus dia belum menimbulkan apa-apa masalah untuk aku buka cerita pasal dia."

"Haah, kot kalau Kamil dan Liana rasanya dah penuh nama dia dalam register otak aku. Dia bawah sapa? Kamil ke Fatah?"

"Bawah aku. Sekali dengan Qaisara."

"Oh, Qaisara perlu pembantu ke?"

"Hmmm, aku rasa Qaisara yang akan jadi pembantu dia kot."

"Kot? Nape?"

"Entah, saja je cakap."

"Memang otak tak berapa nak waras lagi kau ni. Sepatutnya kau bawakla masuk dia masa audit. Bagi dia rasa sikit."

"He's from audit firm."

"Oh ye ke?"

Aflah hanya mengangguk sebagai respons kepada kemusykilan Hafeeza.

"Oklah maknanya dia, itu yang kau buat statement Qaisara yang akan jadi pembantu dia?"

"Ok, tapi tak jugak sebab tu. Entah, aku pun tak tahu apa aku jawab tadi. Abaikan jelah apa yang aku cakap."

"Kau agak, dah empat tahun kau kerja situ, dah banyak mana skru kau longgar? Ke dah ada yang tercabut?"

"Entah, ada ke? Agak-agak insurans cover tak kalau tahap kewarasan kita menurun akibat tekanan kerja."

"Kau bukak syarikat insurans sendiri jelah." Hafeeza menjawab sinis.

"Tak naklah, nanti orang lain tak boleh cari makan."

"Arghhhh, macam bagus je statement. Baliklah, nak tengok apa lagi ni?"

"Jom." Pendek jawapan Aflah seraya bangun meninggalkan Strabucks menuju ke arah mesin bayaran tempat letak kereta.

No comments:

Post a Comment