Wednesday, October 27, 2010

DUA BELAS

"Kau balik bila?" tanya Hafeeza sebaik mengambil tempat duduk di sebelah Aflah saat Aflah datang menjemputnya di Putrajaya Sentral seawal pukul lima setengah pagi.

"Petang semalam."

"Ni kau tidur ke tak muka semacam je ni?"

"Aku tidur awal, pukul lapan empat puluh aku dah tidur, selesai Isyak terus aku tertidur atas sejadah. Sedar-sedar dah pukul tiga setengah. Bangun teruslah. Risau takut tak dengar masa kau call."

"Pastu kau buat apa tadi?"

"Buat apa yang patutlah. Mengadap The Only One kejap, pastu layan Family Outing."

"Dah agak dah. yang part hujung tu yang lebih tu."

"Sempat satu episod je pun, baru nak play yang kedua, kau dah call. Terus keluarlah aku."

"Ni nak tidur balik ke tak ni?"

"Nak kot, subuh pastu nak lelap kejap. Kau nak sambung tidur ke ni?"

"Maunya tak, sakit satu badan aku. Dapat entah lelaki mana yang tidur tak duduk diam sebelah aku, nak tidur pun tak selesa."

"Kau tak ambik yang satu seat?"

"Tiket tak banyak. Ada pun dah kira nasib baik."

"Hmmm, Mak Abah kau sihat?"

"Sihat, haah diorang kirim salam, sibuk tanya bila lagi kau nak datang sana."

"Diorang je yang ajak, kau tak ada hati dan perasaan pun nak ajak aku."

"Tak ajak pun kau selalu je buat muka tak faham ikut aku balik."

Aflah hanya menjelirkan sedikit lidahnya sebagai reaksi dengan pernyataan Hafeeza. Mereka tiba di rumah saat orang mengalunkan azan subuh. Usai solat subuh kedua sahabat masing-masing terbaring di atas katil mereka.

..........................................................................

Akhirnya setelah hampir tiga minggu mengadap soalan-soalan audit yang tidak henti kunjung tiba, petang tadi Aflah mendapat email yang menyatakan jawapan dan dokumen yang disediakan oleh mereka sudah lengkap. Aflah menarik nafas lega buat seketika kerana tahu, pasti esok akan datang pula soalan-soalan untuk tujuan percukaian.

Sebagai meraikan selesainya sesi memerah minda, Aflah mengajak seluruh warga Akaun untuk makan.

"Alang-alang belanja, carilah yang best-best."

"Kau ingat gaji aku lima angka ke apa?"

"Entah, orang belanja dah cukup baiklah kamu ni Kamil, nak harap bos kita? Belanja air pun belum tentu." Kak Madihah bersuara.

"Thanks Kak Ma." Aflah berterima kasih kepada kakak paling lama bekerja di situ kerana mempertahankannya.

Mereka tiba di sebuah restoran masakan panas. Kali ini mereka memesan makanan berhidang.

"Kau tak makan ketam? Ruginya kau." Kamil masih sibuk mengusik Aflah.

"Tak apa, aku dah banyak makan ketam zaman kecik-kecik."

"Athiyah, Sara, Nadia, makan-makan. Kakak korang tak makan ketam. Nuwair ambiklah, banak ni" Kamil mempelawa semua orang makan.

"Kau pun tak makan ketam ke Nuwair?"

Nuwair hanya tesenyum sebagai jawapn kepada persoalan Kamil.

"Eloklah kau berkawan dengan kakak kau ni, dai ni banyak lagi pantang larang."

"Aishhh menyibuk sangat kau hari ni, kenapa ?" Aflah buat-buat bengang dengan Kamil, padahal bukannya dia kisah sangat dengan perangai Kamil yang suka menyakat dia tu.

Habis licin segala macam yang dipesan, bagai ombak dilanda badai, licin bersih. Selesai makan, mereka kembali ke pejabat.

No comments:

Post a Comment